poniedziałek, 19 listopada 2012

Zupa na poniedziałek – zalewajka


Zalewajka doczekała się swojego postu, zasługuje na to.  
Czy macie w swoich wspomnieniach jakąś zupę, która od razu kojarzy Wam się z najlepszym obiadem serwowanym w rodzinnym domu? U mnie taką zupą jest zalewajka. Gotowała ją moja Babcia (ta, o której pisałam tutaj) a potem moja Mama. Kiedy byłam dzieckiem czułam się zupełnie wyjątkowo wśród rówieśników, bo nikt z moich znajomych nie znał i nie jadał tej pysznej zupy. Teraz już wiem, że wcale wyjątkowa nie byłam, wiem też, że odmian tej zupy jest spora ilość. Ja przedstawię Wam moją wersję, a właściwie wersję mojej Babci i Mamy.


Zalewajka


600 g ziemniaków
3 ząbki czosnku
1 ½  l wody
½ l zakwasu na żur
pęczek szczypiorku
sól, pieprz

Ziemniaki obrać, umyć, pokroić w kostkę. Zalać wodą, dodać rozgniecione ząbki czosnku, lekko posolić. Gotować przez około 10 – 15 minut do miękkości ziemniaków. Następnie dodać dokładnie wymieszany zakwas. Zagotować mieszając (mąka lubi opaść na dno, przywrzeć albo skleić się w „kluski”), gotować przez kolejne 5 minut mieszając od czasu do czasu. Doprawić solą i pieprzem. Szczypiorek umyć posiekać i dodać w sporej ilości do zupy i podawać. Jeśli zupa nam zostanie na później lepiej dodawać szczypiorek bezpośrednio na talerze aby nie stracił smaku i nie zmienił barwy.
Smacznego!!!



Cudowna prostota dania, doskonały smak i szybkość wykonania - tak można określić tę zupę. Potrzeba raptem pół godziny i kilka prostych składników, aby gorące danie stanęło na stole. 



Za tydzień zapraszam na intrygującą zupę krem z selera z karmelizowanym jabłkiem. 

13 komentarzy:

  1. Basiu to zupa, która gotowała moja mama (babci niewiele pamiętam ale pewno to u niej najpierw się pojawiła), jako dziecko nie przepadałam za nia bo jakoś kwaśne zupy omijałam, teraz doceniam jej walory bo i wszystko co kwasne i z charakterem zaczęłam bardzo lubić:)

    ps. Bunia jest wyjatkowo fotogeniczna:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest fotogeniczna, ale musi mieć ochotę robić za modelkę ;)

      Kwaśne zupy całe życie są moimi ulubionymi.

      Usuń
  2. Basiu, w puszczy (Noteckiej) jadłam pyszną zalewajkę ze świeżymi grzybami. Przepis (prawie ;-) jak Twój, ale dodano podsmażone wcześniej grzyby!! Spróbuj kiedyś i tej odmiany, jest pyszna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Puszcza Notecka to bogactwo pysznych grzybów i domyślam się, że z takich świeżych z zakwasem zupa musiała być pyszna :)

      Usuń
  3. Po prostu mi się wstrzeliłaś w brak pomysłów na obiady! Jutro robię. To prosta i pyszna zupa. Można dodać chrzan?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można tylko czy potrzeba? Ja nie dodaję, ale pewnie można, jadłam i robiłam zupę chrzanową, smakuje inaczej niż zalewajka.

      Usuń
    2. Ta zupa kojarzy mi się z żurkiem (nic dziwnego) a do żurku daję zawsze chrzan tarty.
      Spróbujemy najpierw bez. Właśnie się ugotowała:)

      Usuń
  4. kocham takie zupki, proste i pyszne

    OdpowiedzUsuń
  5. Basiu, znalazłam, zapisałam, zrobię :)

    OdpowiedzUsuń