wtorek, 14 sierpnia 2012

Mój chleb gryczany



Od kiedy poznałam smak mąki gryczanej miałam wielką ochotę na chleb gryczany. Szukałam przepisu, który przemówiłby do mnie: „jestem tym którego szukasz”, ale nie znalazłam. Po powrocie z wakacji z wielkim żalem odkryłam, że w większości moich mąk chlebowych mam latających lokatorów L Musiałam z całą stanowczością pozbyć się zapasów. Została tylko mąka gryczana (jej mole nie raczyły zapaskudzić co bardzo dokładnie sprawdziłam, widocznie zapach im nie odpowiada). Tym sposobem powstał bardzo dobry chleb z pewnym udziałem mąki gryczanej.



Chleb z mąką gryczaną


Wieczorem przed pójściem spać przygotować bigę.
Biga:
7 g świeżych drożdży
150 ml wody
130 g mąki pszennej
20 g mąki gryczanej

Składniki wymieszać, przykryć folią i wstawić do lodówki na noc.
Rano wyjąć bigę, która powinna była podwoić swoja objętość, postawić na blacie aby nabrała temperatury otoczenia. Następnie dodać pozostałe składniki i dokładnie wszystko wymieszać.

50 g mąki gryczanej
280 g aktywnego zakwasu żytniego
50 g mąki żytniej
1 ½ łyżeczki soli morskiej
garść uprażonych nasion słonecznika

Wyrobione ciasto przełożyć do foremki (u mnie ceramiczna forma o długości 21 cm) wyłożonej papierem, albo natłuszczonej i wysypanej mąką. Przykryć ściereczką, postawić w ciepłym miejscu pozbawionym przeciągów aż do całkowitego wypełnienia foremki przez rosnące ciasto. Wierzch można posypać ziarnami słonecznika lub tak jak ja makiem. Piec najpierw w temperaturze 200 stopni przez 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 180 stopni, piec kolejne 30 minut. Po tym czasie sprawdzić czy chleb jest upieczony – wyjąć chleb z formy i popukać go od spodu. Jeśli dźwięk jest głuchy to znaczy, że upiekł się właściwie, jeśli nie wstawić chleb na kolejne 10 minut.
Piekąc chleby w foremkach lubię dopiec je jeszcze dodatkowo kilka minut bez formy, aby skórka na spodzie i bokach chleba również zrobiła się chrupiąca.
Smacznego!!!


4 komentarze:

  1. Bardzo ładnie wygląda:)
    Chętnie zjadłabym piętkę z masłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piętka była szczególnie pyszna, taka chrupiąca :)

      Usuń
  2. Pewnie w żeliwnym garnku też się uda. Pysznie wygląda.

    OdpowiedzUsuń